Miért törhet ki a fogasléc fogazása

Miért törik ki a fogasléc foga? Elsősorban azért, hogy ne az automatikát károsítsa, mert a fogasléc fogainak törése általában az alábbiakra vezethető vissza:

Nincs meg a szükséges hely a fogaskerék és a fogak között

Ahhoz, hogy a kapu súlyát ne közvetlenül az automatika vigye, a fogaskerék és a fogasléc között minimális hézagot kell tartani:

Így nem tud a fogasléc lefogazódni, mert nem közvetlenül a fogaslécet és a motortengelyt terheli a súly.

Nem teljesen vízszentes a fogasléc, vagy az illesztésnél került lejjebb

Amennyiben a fogasléc nem vízszintesen lett felszerelve, úgy a fenti hézagot nem lehet tartani, a lejjebb lévő fogaslécet előbb utóbb el fogja törni az automatika. Fontos figyelni arra, hogy az illesztéseknél ~(1 m darabokból állnak a lécek) is megtartsuk a vízszintet minden esetben. 

Induláskor nagyobb erőt kell kifejteni, mert szorul a kapu

Ha induláskor szorul a kapu maga, azt orvosolni kell mechanikusan, mert előbb-utóbb szintén le fogja törni a fogakat.

Záráskor nagyobb erőt kell kifejteni (pihentető)

Előfordul, hogy záráskor jelentősen nagyobb erőt kell kifejteni a motornak mint menet közben. Tipikus hiba pl.: hogy un. pihentetőt raknak a tolókapu végére záráskor, erre kell a motornak feltolnia a kaput. A pihentető sajnos általában azért használják, mert nem sikerült teljesen kiegyensúlyozni a kaput. Ilyenkor az automatika záráskor minimálisan nekiütközik a pihentetőnek (ütést kap a motor is) valamint megváltozik a fogaslécek vízszintes helyzete, eltűnik az 1-2 mm hézag, így előbb-utóbb szintén ki fogja törni a fogakat. Ugyanez előfordulhat ha felső fogadót használunk, amibe záráskor (un. kacsacsőr) bele kell tolni a kaput és ezt túl szűkre veszik, nehezen megy bele a kapu, adott esetben nekiütközik mielőtt bezárna. Ezt érdemes ilyenkor szélesebbre venni.

Szorul a kapu

Végül, de nem utolsó sorban, előfordulhat, hogy a kapu menet közben valamiért szorul, nehezebben megy mint előtte, utána. Ezt szintén mechanikus javítással orvosolni szükséges, mert ilyenkor a kapunyitónak át kell tolnia ezen a szoruláson, ami után minimálisan, de "pattan" a fogaskeréken a fogasléc a sebesség változás miatt. Ilyenkor a fogak kapnak egy ütést, ami előbb-utóbb szintén a fogak kitöréséhez vezet.

Röviden, tömören: arra kell törekedni az automatizálás előtt/közben, hogy a kapu a teljes útján egyenletes erővel menjen, így hosszú életű lesz az automatika és a fogasléc is. Fém fogaslécet lakossági felhasználáshoz nem javasolunk, mert a fenti hibákat ugyan elrejtheti, de a motor élettartamát jelentősen csökkentheti + általában jóval hangosabb a működtetése.